Hoppa till innehåll
Ladda ner
Hämta i App Store Ladda ned på Google Play

”Fynda med förnuft” – navigera Black Friday med sparpsykologi

Visste du att den svenska e-handeln under Black Friday förra året omsatte över tio miljarder kronor? [1] Kläder, accessoarer och elektronik står högst upp på svenskens inköpslista. [2] Självklart är det toppen om du kommande vecka kan klicka hem något du länge drömt om, eller tänkt ge bort till någon i julklapp. Men med tanke på att vart tionde paket returneras och att vi svenskar slänger runt tio kilo kläder per person och år finns det nog bättre saker att lägga pengarna på än en ny skjorta eller en airfryer.

Jag är inte så naiv att jag tror att de tio miljarder som läggs på rean istället hade kunnat hamna på svenskarnas ISK, en både tråkig och orimlig tanke. Känner du att det finns en viss risk för att du överkonsumerar när du ger dig ut för att fynda under den svarta veckan? Då har jag några sparpsykologiska tips som kanske kan minska köphetsen, och således kanske ge ett litet tillskott i din Opti-portfölj?

Planera innan du klickar 📝

Det bästa skyddet mot impulskonsumtion är att ha en tydlig plan. Skriv en önskelista i god tid, och prioritera: vad behöver du (eller skulle vilja ha ändå)? Vad kan vänta? Ju konkretare plan desto svårare att avvika bara för att något ”är billigt”.

Nöj dig aldrig med plan B 🧱

När du väl fastnat för vad du vill köpa ska du hålla dig till det. Många använder rean till att köpa julklappar, men det är farligt att öppna dörren för ”komplettering”. Ju fler små impulsköp, desto större risk att budgeten spricker.

Fråga dig: varifrån kommer prisreferensen? 🔍

Kommunikationen ”ord. pris 1 500 kr, nu 999 kr” är klassisk och lever på människors benägenhet att förankra oss till tidigare information. Men var vaksam: ibland har butiken höjt priset innan rean för att rean ska kännas mer ”dramatisk”. Jämför med vad det faktiska marknadspriset varit snarare än med det som anges som ”före–pris”.

Akta dig för FOMO-knep ⏳

Erbjudanden som ”giltigt i 24 timmar” eller ”endast tre kvar” triggar våra impulser och vår rädsla för förluster. De spelar på känslan att vi måste agera snabbt. Men frågan är: behöver du verkligen det eller låter du dig stressas till ett köp? Håll din plan och köp inte bara för att ett erbjudande känns som ett ”tillfälle”.

Minimera dina triggers 📣

Du kommer mötas av reor överallt – i inkorgen, på sociala medier, i pushnotiser. Om du vet att du är känslig för lockrop: rensa inkorgen, pausa annonsspårning och slå på ad blockers i webbläsare. Ju färre triggers, desto färre impulser att följa.

Black Friday kan vara ett fantastiskt tillfälle att slå till på något man gått och längtat efter. Men det är också lätt att tappa greppet: fler returer, fler saker som aldrig används, fler köp man ångrar.

Att föra in ett sparpsykologiskt perspektiv hjälper oss att ställa frågor innan vi handlar: Behöver jag det? Är det ett rimligt pris? Vad är min plan? Och inte minst: Vad kan jag göra med pengarna om jag avstår köpet?

Ta det försiktigt där ute!

Niklas & helat Opti-teamet

[1] Svensk handel, 2024.

[2] EY, 2024.