Svenska Dagbladet har i en föredömligt initierad och omfattande artikelserie observerat och analyserat hur rådgivning kring sparande fungerar idag. Och resultaten är tyvärr både anmärkningsvärda och nedslående.
Med rubriker som: ”Branschen behöver tas in på avgiftning”, ”Rekordmånga finansiella rådgivare får bakläxa”, ”Ilskan växer mot dåliga råd – svårt att genomskåda”, ”För mycket rådgivarfusk tvingar FI att byta spår” och ”Rådgivarna pressas för att maxa lönsamheten” förstår vi alla allvaret i denna massiva kritik.
Men det är en sak att identifiera utmaningarna, en annan – än mer komplicerad – att lösa dem. Det finns inga genvägar. Enorma mängder data kring fonder måste analyseras, struktureras och kvalitetssäkras. Och det räcker inte att göra det en gång, utan allt måste uppdateras löpande, hela tiden. Varje dag, året runt. Sedan måste allt detta optimeras i individuella portföljer, anpassade till just din livssituation och ditt sparande.
I rådgivningen krävs full transparens och inga dolda agendor. Inga dolda avgifter, inga kick-backs och annat som får rådgivaren att välja det som är bäst för hen, istället för det som är bäst för dig som sparare. Det låter kanske inte så svårt, men varför är då detta ett så stort problem? Helt enkelt för att de allra flesta rådgivare vill maximera sin egen affär och därför rekommenderar egna fonder eller sådana som de får bäst kick-backs på. Inte nödvändigtvis de som är billigast och bäst för dig. Det har inte funnits några helt oberoende aktörer, som kombinerar full transparens med smarta processer för att hålla nere kostnaden för dig och mig i vårt sparande.
Nu blåser dock förändringens vindar, vilket vi kommer att börja se effekterna av under nästa år. Det blir med hög sannolikhet året då robo-advising slår igenom i Sverige och vi på Opti kommer att ligga långt fram i startfältet.
Så, kära reportrar på Svenska Dagbladet – förhoppningsvis kan ni snart börja hjälpa era läsare att inte bara bli medvetna om ett ruttet rådgivningsklimat, utan också om friska spirande skott och grenar. Där spararens intressen sätts i första rummet och där vi som rådgivare enbart arbetar med en agenda. Din.