Sedan 2016 har Opti erbjudit ett enkelt och tryggt sparande. Nu tar företaget nästa steg i sin mission att hjälpa hushåll och företag till ett bättre sparande. Med psykologen Niklas Laninge som Sveriges första Sparpsykolog fördjupar Opti sin kunskap om beteendets roll i sparande – något som har en stor påverkan på investerares avkastning.
En Sparpsykolog kan delvis ses som en uppdaterad variant av bankernas sparekonomer. Niklas och Opti adderar något nytt genom att hjälpa människor med tips på hur man kan agera för att minska ekonomisk stress och undvika klassiska psykologiska snedtänk. Faktum är att så mycket som en tredjedel av spararnas avkastning går förlorad på grund av deras agerande[1]. Att försöka tajma marknaden är ett typiskt snedsteg som sällan lönar sig, och som dessutom blivit allt mer förekommande sedan pandemin [2].
– Sparekonomen har fått en given plats i svensk media, men de får ofta svara på frågor som rör psykologi snarare än klassisk ekonomi. Här är jag väldigt säker på att min erfarenhet och utbildning kommer att bidra till en djupare förståelse, något som internationella branschkollegor redan lyckats väldigt bra med, säger Niklas Laninge.
Som en av Sveriges främsta experter på beteendeförändring har Niklas lång erfarenhet av att skapa storskaliga beteendeförändringar och utbilda svenska folket i varför vi människor gör som vi gör. Genom åren har han hunnit arbeta med en rad olika utmaningar inom utbildning, hälsa, hållbarhet och sparande. Just det sistnämnda har alltid legat psykologen extra varmt om hjärtat.
– Det är en gammal sanning inom mitt fält att människor har svårt att stå emot sådant som ger kickar i stunden till förmån för sådant som vi vet att vi mår bra av på lång sikt. Världen är full av företag som tjänar sina pengar på detta mänskliga tillkortakommande. Därför är det underbart att få ansluta sig till en aktör som gör det enkelt för människor att agera mer långsiktigt som att spara istället för att konsumera, säger den nye Sparpsykologen.
Med en egen Sparpsykolog kommer Opti att ta ett större grepp kring frågor om ekonomi och pengar och hur de får människor att må, hur pengar påverkar relationer och vad man kan göra för att bli ännu bättre på att spara. Genom åren har Niklas varit en flitigt anlitad expert och har bland annat pratat om psykologin kring pengar och privatekonomi i SVT:s Ekonomibyrå, SR:s Plånboken i P1 och ekonomipodden Kapitalet. Vanliga frågor för Sparpsykologen har varit att förklara varför människor gör som de gör och hur ekonomiska frågor påverkar människors mående och privatliv.
– Opti har alltid varit sparandet för den som vill kunna luta sig tillbaka och känna sig trygg i att Opti fattar de bästa investeringsbesluten åt dem. Ett bra sparande handlar inte bara om avgifter, diversifiering och att hitta rätt risknivå för varje enskild kund, det handlar också om hur man beter sig. Med Niklas kommer Opti att bli ännu bättre på att hjälpa våra kunder att nå sina mål, att undvika psykologiska snedsteg och att helt enkelt må bättre när de tänker på sin ekonomi och sitt sparande, säger Jonas Hombert, VD och grundare av Opti.
Niklas kunskaper, tips och tankar kommer att börja dyka upp i Optis egna kanaler redan i början av 2025, men Opti planerar även att lansera nya kanaler för att prata om pengar, sparande och psykologi och hur det påverkar beteenden, känslor, relationer och egentligen alla delar av människors liv.
Kontakta vår Sparspykolog
Niklas Laninge, Sparpsykolog
0707 51 45 45
niklas.laninge@opti.se
Om Opti
Opti är en digital tjänst som gör det enkelt och tryggt för alla att spara smartare genom personligt anpassade portföljer, låga avgifter och transparent rådgivning. Företaget startades 2014, dess app har laddats ner 600 000 gånger och har över 10 000 betyg på AppStore och Google Play (snittbetyg 4,5 av 5).
[1] Den andel av marknadens totala avkastning som en genomsnittlig investerare får är 70 % för den amerikanska aktiemarknaden (S&P 500) respektive 9 % för den amerikanska räntemarknaden (Bloomberg Aggregate Bond Index) i snitt över 20 år, enligt Dalbar QAIB 2020.
[2] Från 2020 till 2024 ökade avkastningsskillnaden till 0,83 procentenheter per år. Detta innebär att sedan Covid slog till har investerare i amerikanska large-cap-fonder förlorat ytterligare 0,46 procentenheter i avkastning på grund av dåligt tajmade handelsbeslut, Wall Street Journal Market Timing Has Picked Up Since Covid. It Has Cost Investors Dearly, 5/12