Vill du arbeta med kundansvar, sälj och support hos Sveriges första robotrådgivare?
Vi tror att finansindustrin behöver förändras: Släppa den gamla attityden, börja sätta kunderna först och erbjuda sunda tjänster som man verkligen kan lita på. Håller du med? I så fall kanske du vill börja jobba med oss.
Opti är en digital kapitalförvaltare. Vi var först i Sverige med att få tillstånd för så kallad ”robotrådgivning”. Vi är oberoende från bankerna, vilket betyder att vi enbart jobbar för våra kunder. Våra intäkter kommer därför enbart från våra kunder, vi ger tillbaka 100 % av provisionerna till dem och vi har inga dolda avgifter.
Vi är ett teknikbolag som gör all utveckling själva så att vi kan nå fler kunder, till ett bättre pris och med bättre produkter. Pröva gärna vår app, Opti, så ser du själv. Idag är vi nio personer och växer.
Vem är då du?
Customer success, sales & support
Att snabbt, pedagogiskt och ”icke-finansigt” hjälpa våra användare och kunder att komma igång med och löpande använda Opti är bland det viktigaste arbete vi gör. För att understryka det: Vi tycker detta arbete är så viktigt att det under lång tid varit vår VD som ensam skött all support, och han hjälper fortfarande till med den så ofta han kan.
Men Opti växer snabbt, och vi når nya kunder i en rasande takt. Förra året växte vi +500 %, och har idag tiotusentals kunder och hundratusentals appnedladdningar. Därför är det dags att lämna över stafettpinnen till någon som värdesätter detta arbete lika mycket som vi gör.
Du skulle kunna vara den personen. På hög nivå är det en roll som handlar om att kommunicera med de som använder Opti. Du kommer att förklara allt från privatekonomi och portföljteori till bankdagar och BankID, med syfte att både sälja och stödja.
Mer specifikt innebär det att du är ansvarig för två saker: Med hjälp av telefon och email så (1) hjälper du aktivt våra större kunder att komma igång och investera med Opti, och (2) du sköter även vår allmänna kundsupport. För rätt person kommer det även finnas ett delat ansvar (tillsammans med VD) för att skriva utskick, bloggposter och nyhetsbrev som når alla användare.
But make no mistake: För det första så är detta är en roll som handlar om försäljning, även om ”försäljning” hos Opti huvudsakligen rör att hjälpa människor att spara och investera sina pengar bättre och billigare. Men om du inte är bekväm med att göra det över telefon och aktivt följa upp för att ta det i hamn, då är inte detta en roll för dig. För det andra så är detta även en roll där du – i egenskap av vår kundsupport – kommer att svara på samma frågor många gånger. Om du kommer ledsna på att göra det, även om du varje gång hjälper en människa genom ditt svar, så är inte detta heller en roll för dig.
Vilken anti-jobbannons detta blir! Men nu har vi gjort vårt bästa för att INTE sälja in den här rollen utan – precis som Opti står för – bara säga precis som det är. För vi tror att raka rör och ärlighet, alltid, varar längst.
Arbetsuppgifter:
- Daglig kommunikation över telefon och mail med Opti:s mer förmögna användare och kunder, ofta i säljande egenskap: Förklara hur Opti fungerar och varför tjänsten troligen höjer deras avkastning och sänker deras avgifter.
- Följa upp med dessa personer så att de kommer igång med sina insättningar.
- Samla in feedback från dessa personer rörande tjänsten, och sammanställa denna utifrån ett objektivt och kvantitativt perspektiv så vi vet vad vi kan förbättra.
- Sköta vår allmänna kundsupport, huvudsakligen via mail men även telefon när det ringer.
- Genomföra det administrativa arbete som ibland krävs för att ta vissa kunder i hamn; blanketter för vissa typer av konton, mm.
- Självständigt arbeta fram relevanta utskick (mail och notiser) till Opti-användare och -kunder, som helhet eller till specifika kundgrupper: Ta fram relevanta mottagare, utarbeta utskicket, genomföra det samt hantera svar på det.
- Komma med förslag på produktförändringar utifrån det arbete med sälj och support som du gör, för att våra digitala produkter ska bli bättre på dem.
Genomgående rör alltså rollen att svara på frågor om bolaget och produkten, förklara värdet av att starta ett bra sparande, hjälpa användare att agera på det och bli kunder (försäljning), samt följa upp med befintliga kunder (feedback och merförsäljning). Rollen är alltså en kombination av försäljning, kundansvar, finansiell vägledning och produktsupport.
Troligen är/har du:
- Minst två års erfarenhet från säljroller, gärna från finans.
- Vana av ”account management”: Att hålla kontakt med kunder och hjälpa dem när deras behov av våra tjänster ökar – en kombination av support och merförsäljning.
- Mycket skicklig på att uttrycka dig i både tal och skrift. Detta kan inte understrykas nog. Om du inte känner dig 120 % bekväm med att kommunicera i skriven svenska så är det här inte rollen för dig.
- Stort intresse för finans och privatekonomi, inklusive en stark drivkraft att lära dig mer. Högskoleexamen inom ekonomi, speciellt finans, är meriterande.
- Meriterande är även Swedsec-licensiering för rådgivare eller specialister (att ta sådan licens blir annars en av dina första arbetsuppgifter).
- God vana av att använda digitala produkter, speciellt mobilappar, och såväl förmåga som tålamod att hjälpa andra – oftast mindre vana – att komma igång.
- Organiserad: Du finner det enkelt att självständigt ta en process från start till slutförande, även när processen involverar manuella steg, blanketter, synk med 3e part med mera.
- Vana av att arbeta i CRM-verktyg är meriterande, alternativt en vilja att lära sig.
- Du är bekväm med ha mål som rör försäljning, samt följas upp mot dessa.
- Och viktigast: Du tycker om att hjälpa människor fatta beslut som är bra för dem (och i det här fallet för deras ekonomi)! Även när sådant arbete ibland blir repetitivt, för människor har ofta liknande frågor och utmaningar.
Vad du finner är ett snabbväxande bolag inom finans, med nio kollegor som är djupt motiverade av att hjälpa helt vanliga människor att investera sina pengar bättre.
Du förväntas göra en stor skillnad för vår fortsatta tillväxt. Och du får en möjlighet att vara med på en spännande resa med att bygga morgondagens kapitalförvaltare.
Hur du ansöker
Skicka CV samt personligt brev till jonas@opti.se. Personligt brev är ett måste. Show us what you got!
Mvh,
Jonas, VD